u Vesti

Užički centar za prava deteta je tokom marta 2021. realizovano pet onlajn konsultativnih sastanaka sa mladima. Ključna tema o kojoj se diskutovalo je obrazovanje tokom pandemije KOVID-19. Namera je bila da se kroz diskusiju vidi koji su to izazovi sa kojima se susreću deca i mladi u procesu obrazovanja tokom pandemije, kao i da se razmene iskustva, ideje i potencijalna delovanja u navedenim situacijama.

Odgovoreno je na veliki broj pitanja, kao što su: dobre i lose strane trenutnog modela nastave, uticaj kombinovanog modela na kvalitet stečenog znanja, korišćenje online platformi za učenje, pružanje podrške ukoliko se jave poteškoće, odnos profesor – učenik u savladavanju gradiva i još mnoga druga.

Evidentno je da se u životu mladih  promenilo sve! Epidemija je promenila njihov život iz korena, i ta promena je trajna. Mladima nedostaje interakcija, živa reč, druženje, socijalizacija. Mladima nedostaju vannastavne aktivnosti, sekcije, akcije, neposredan kontakt na odmoru. Kod njih su sada prisutna nova interesovanja. Oni preispituju buduće profesije. Svima (i učenicima i nastavnicima) nedostaje škola –  kao mesto za socijalizaciju, igru, druženje, razmenu informacija, ne samo učenja.

            Perspektiva dece i mladih  ukazuje na to da  su se oni umorili od posmatranja onlajn nastave i posmatranja komadića nastave bez nekog čvrstog sistema. Mnogi ne žele da budu posmatrači programa i odgovarači. Oni koji hoće da budu dobri đaci su preopterećeni. Nekad se od njih očekuje preko deset sati dnevno da rade školske obaveze da bi zadržali uspeh. Voleli bi da u procesu obrazovanja više budu pitani za mišljenje, da se u odlučivanje uključi i njihova perspektiva koje će biti korektiv u radu škola.

Mladi su svesni da ovakav vid nastave ne doprinosi jačanju njihovih kompetencija koje će im pomoći da upišu fakultet, ili da se osposobe za rad nakon srednje škole, jer izostaje praksa.  „Ponekad uzimamo privatne časove iz matematike, hemije, fizike, jer nema dovoljno vremena da se sve razjasni, zbog skraćenih časova i online nastave.“ Ukazuju na teškoće sa kojima se susreću neki njihovi vršnjaci a to je nedostatak adekvatnih digitalnih uređaja. Ukazuju na to da su digitalne kompetencije nekih njihovih profesora jako skromne: „Neki profesori iz naše škole se nisu baš najbolje snašli sa online platformama, tako da je i njima teško kao i nama“. Često je nesinhronizacija profesora i brojni domaći zadaci doveli do preopterećenosti učenika, naročito onih koji su hteli da zadrže odličan uspeh.Planiranje vremena se pokazalo kao izazov: „Svake druge sedmice nastavu pratimo online i ja pomislim kako imam dosta vremena i da cu sve stići, onda se nekako opustim i ne stignem ništa, pa mi i ocene budu jako loše“.  Iako je razumljivo to što kontrola kvaliteta nastave nije bila na početku pandemije, nakon godinu dana se postavlja pitanje da li se neko sada bavi kvalitetom nastave i ujednačavanjem kvaliteta: „Neki moji profesori se baš dosta trude, šalju nam kvalitetne materijale preko Google učionice, a na časovima razjašnjavaju gradivo koje smo prelazili one sedmice kada je nastava bila online, ali ima i onih profesora koji pošalju materijal i ne pitaju da li je nekome nejasno, nekako se manje zalažu.“

Sa druge strane ima i onih učenika kojima ovakav vid nastave odgovara: „Sviđa mi se što su skraćeni časovi na 30 minuta, jer se više fokusiramo na gradivo i na predavanje.“ „Sada imam  više slobodnog vremena  i mogu da učim kada meni odgovara.“ “ Mislim da će nam online nastava dosta pomoći, jer nas sličan način rada očekuje na fakultetu, kada ćemo samostalno učiti iz dobijenih materijala.“ Smatram da je ovaj vid nastave na neki način lakši, jer je smanjena dužina i broj časova uživo, ali u ovom slučaju trpi znanje što predstavlja veliku manu ovakvog sistema rada.

Za unapređenje nastave mladi predlažu:

  • uskladiti onlajn aktivnosti da bi nastavnici imali predstavu koliko su u odnosu na zahteve svih nastavnika učenici opterećeni;
  • jasno reći učenicima šta se od njih očekuje u procesu onlajn učenja;
  • uskladiti zahteve i očekivanja nastavnika;
  • objasniti kako se vrši vrednovanje rada i ocenjivanje učenika;
  • inovirati metode rada nastavnika
  • – ovladati različitim alatima koji mogu olakšati rad kako mladima tako i nastavnicima;
  • dodatna podrška mladima da ojačaju svoje veštine;
  • da profesori bolje ovladaju digitalnim uređajima i znanjima;
  • uključiti mlade u izvođenje nastave, uključiti ih u kreiranje sadržaja;
  • što više rada u grupi sa drugim vršnjacima jer bi to bilo motivišuće i podstaklo bi radnu atmosferu.

 

Aktivnost je deo projekta Užičkog centra za prava deteta koji podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji“.

Galerija slika

Ostavite komentar

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Započnite pisanje i pritisnite ENTER za pretragu