In Vesti

У организацији Ужичког центра за права детета, 24. и 25. октобра 2025. године у Београду је одржана дводневна обука „Интеграција концепта права детета у рад професионалаца“. Активност је реализована у оквиру пројекта ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији, који подржава Делегација Европске уније у Србији, а спроводе Београдска отворена школа и партнери.

Циљ обуке био је јачање компетенција професионалаца из организација цивилног друштва које раде са децом и за децу, за разумевање и примену принципа Конвенције о правима детета у свакодневном раду, пројектима и интерним политикама организација.

Током два дана обуке, учесници су кроз предавања, интерактивне дискусије и анализе примера из праксе обрађивали теме као што су:

  • појам и настанак људских и дечјих права,

  • однос потреба и права детета,

  • принцип недискриминације и механизми заштите,

  • право детета на партиципацију и облици његовог остваривања,

  • заштита деце од насиља, са посебним освртом на Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања.

У организацији Ужичког центра за права детета, 24. и 25. октобра 2025. године у Београду је одржана дводневна обука „Интеграција концепта права детета у рад професионалаца“. Активност је реализована у оквиру пројекта ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији, који подржава Делегација Европске уније у Србији, а спроводе Београдска отворена школа и партнери.

Циљ обуке био је да се ојачају компетенције професионалаца из организација цивилног друштва које раде са децом и за децу за разумевање и примену принципа Конвенције о правима детета у свакодневном раду, пројектима и интерним политикама организација.

Права детета као темељ одговорног и квалитетног рада организација.
Током два дана обуке, учесници су кроз предавања, интерактивне дискусије и анализу примера из праксе прошли теме:

  • појам и настанак људских и дечјих права,

  • однос потреба и права детета,

  • принцип недискриминације и механизме заштите,

  • право детета на партиципацију и облике његовог остваривања,

  • као и заштиту деце од насиља, са посебним освртом на Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања.

Како је истакнуто током обуке, права детета нису „додатак“ раду организација које се баве децом, већ основа њиховог професионалног и етичког деловања. Интегрисање концепта права детета значи да организације планирају, одлучују и спроводе активности уз пуно поштовање достојанства и интереса сваког детета, уз стварање простора за њихово активно учешће у питањима која их се тичу.

Од препознавања кршења до конкретне реакције.
Полазници су кроз практичне вежбе анализирали ситуације из свакодневног рада у којима долази до повреде права детета, идентификовали врсте кршења и разматрали одговарајуће начине реаговања. Посебан акценат стављен је на међусекторску сарадњу и улогу организација цивилног друштва у заштити деце.

Дискутовало се и о индикаторима остваривања права, одговорности професионалаца и изазовима у примени законских и протоколом дефинисаних процедура. Учесници су препознали значај успостављања интерних политика заштите деце, као и потребе за континуираном едукацијом и разменом искустава међу секторима.

Учешће деце као показатељ демократске зрелости заједнице.
Један од кључних сегмената обуке био је посвећен партиципацији деце — праву сваког детета да изрази мишљење и да то мишљење буде уважено у свим процесима који га се тичу. Кроз презентацију о степенима учешћа (тзв. Хартова лествица партиципације), учесници су анализирали различите нивое укључивања деце и разговарали о начинима како да организације обезбеде истинско, а не формално учешће деце у свом раду.

Наглашено је да деца која имају искуство партиципације развијају виши ниво самопоуздања, одговорности и толеранције, те да партиципација доприноси квалитету одлука и поверењу између деце и одраслих.

Евалуације потврдиле изузетно високе резултате.
Резултати евалуационих упитника показују изузетно високо задовољство учесника — већина је обуку оценила највишим оценама, уз истицање јасноће предавања, корисности материјала и применљивости стеченог знања у пракси. У коментарима су учесници навели да је обука „одличан спој теорије и праксе“, „инспиративна и подстицајна за промену приступа у раду са децом“ и да је „пример како тренинг о правима детета треба да изгледа“. Многи су истакли да им је по први пут омогућено да систематски сагледају концепт права детета и разумеју како га могу структуирано интегрисати у рад своје организације.

Континуирано улагање у компетенције оних који раде са децом.
Кроз ову обуку још једном је потврђено да је јачање компетенција професионалаца који раде са децом предуслов ефикасне заштите права детета и стварања друштва у којем свако дете може да одраста безбедно, уважено и подржано.

Једна од водитељки обуке је закључила:

„Интегрисање права детета у рад организација није само професионални стандард – то је обавеза која произилази из наше одговорности према сваком детету. Кроз овакве процесе учимо да гледамо на дете као на носиоца права, а не само као на корисника услуга.“

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Start typing and press Enter to search