Saradnici Užičkog centra za prava deteta iz UG “Dečiji centar” iz Zaječara su realizovali drugu onlajn radionicu sa mladima na temu “Deca Romi u procesu obrazovanja”, 2. aprila 2021.godine u Zaječaru. Namera je bila da se u diskusiji osveste izazovi sa kojima se suočavaju deca iz romske populacije u procesu obrazovanja i da se razume uloga pedagoškog asistenta kao oblik podrške obrazovanju dece. Naša zemlja se Akcionim planom za pregovaračko poglavlje 23, u delu koji se odnosi na inkluzivno obrazovanje i zaštitu dece od nasilja obavezala da će rešiti status pedagoških asistenata, širiti mrežu podrške pedagoškim asistentima i usvojiti pravilnik o radu pedagoških asistenata.
Gošća i voditeljka onlajn radionice, Anita Cekić psihološkinja i pedagoška asistentkinja, upoznala je mlade volontere/ke sa poslom pedagoškog asistenta i potrebom za istim u obrazovnom sistemu. Anita je dugogodišnja aktivistkinja koja ulaže napore da deci romske nacionalnosti približi važnost obrazovanja i promociju obrazovanja kod devojčica iz socijalno ugroženih kategorija.
Interesantno je to da je samo jedna srednjoškolka znala šta je pedagoški asistent, jer se sa njim susretala u svojoj osnovnoj školi, što nije iznenađujuće budući da u Zaječaru pedagoški asistent postoji samo u jednoj školi. Mladi su naveli svoje utiske sa radionice:
Pavle: “Tema je potresna. Život Roma u tim mahalama, diskriminacija. Društvo mora da utiče na to da se situacija promeni, mora da bude uporno u tome da im obezbedi normalan život i obrazovanje.”
Andjela: “Pedagoški asistent je nešto za šta sam prvi put čula sada. Moje mišljenje posle ove radionice se jako promenilo, čuli smo iskustvo jedne mlade žene koja je, nadam se u svima nama, probudila želju da te stereotipe o Romima skroz ukinemo.
Jovana: “Od ranije sam upoznata sa ovom temom i obrađivala sam je na različitim radionicama. Najveći utisak na mene je ostavila Anetina priča o odrastanju, jer sam prvi put imala priliku da čujem priču iz ugla upravo romskog deteta. Radionica me je navela na razmišljanje o privilegijama uskraćenim romskoj deci samo na osnovu boje kože.”
Darija: “Prvi put sam čula da postoje Romi koji ne znaju svoj maternji jezik. Najveći utisak na mene je ostavilo to što većina Roma ima strah da prizna da su pripadnici te nacionalne manjine zbog neprihvatanja. Nakon radionice sam razmišljala o tome koliko je svet nepravedan prema različitosti.”
Teodora: “Prvi put sam čula da je objašnjenje za Pedagoški asistent to da pomažu romsku decu. Ne treba da osuđujemo ljude prema njihovim postupcima ili načinu na koji žive.”
Đurđa: “Prvi put sam čula kako rade pedagoški asistenti i koje su zapravo njihove uloge. Iznenadila me činjenica da pedagoški asistenti ne mogu biti u stalnom radnom odnosu i da zavise od lokalne samouprave.
Aktivnost je deo projekta Užičkog centra za prava deteta koji podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Civilno društvo za unapređenje pristupanja Srbije Evropskoj uniji“.