Deca uče prava deteta u školi – kroskurikularni pristup, naziv je prvog od četiri onlajn panela koji je održan 20.oktobra 2020. godine za preko 100 nastavnika iz 30 partnerskih osnovnih škola u Srbiji. Paneli su namenjeni horizontalnom učenju nastavnika o pojedinim segmentima model škole za prava deteta; imaju svrhu transfera znanja, umenja i praksi koje su doprinele da škole dosegnu visoke standare u tome da deca uče i žive svoja prava. Podstaknuta je razmena iskustava nastavnika u našim partnerskim školama o tome kako su dosezali ishode projekta; koje metode, strategije su koristili; akoje aktivnosti i alate; koje izazove su imali i kako su ih prevazilazili.
Kratki video zapisi u kojima su nastavnici govorili o svojim iskustvima realizaciji kroskurikulatnih časova o pravima deteta; dinamične prezentacije; izlaganja panelista na određene teme; diskusija o prikazu delova časa srpskog jezika u koji je integrisana perspektiva prava deteta – doprineli su kvalitetu dvočasovnog onlajn panela i njegovoj dinamičnosti.
Po izjavama učesnika, panel je dodatno podstakao nastavnike škola u jačanju uvođenja perspektive prava deteta u svakodnevni proces obrazovanja. Javio nam se veliki broj učitelja, nastavnika i saradnika koji su zainteresovani da predstave svoje primere dobre prakse kako kroz kratke video zapise, tako i kroz prezentacije. Učesnici su procenili izuzetno korisnim što su imali priliku da čuju svoje kolege. „Hvala svima na energiji i volji da se realizuje ova panel diskusija. Ja sam oduševljena studioznošću svih izlagača i dubokim razumevanjem procesa obrazovanja za prava deteta“, jedan je od komentara učesnika.
Video zapis čitavog panela možete pogledati OVDE.
U okviru teme „Razvojnosti procesa u kome deca svoja prava uče u školi“ govorili su:
- Nevena Martić, školska koordinatorka iz OŠ “Svetozar Marković” iz Kraljeva: situacija u školi pre projekta i sada po pitanju: deca uče svoja prava trenutno stanje; kako se vidi ta promena;
- Tijana Đokić, direktorka OŠ “Svetozar Marković” iz Vranja: kako smo dosezali ishode i standard model škole da deca uče svoja prava; šta je najviše pomoglo u tome da postane praksa u školi to da deca uče svoja prava;
- Zdenka Milivojević, pomoćnica direktora iz OŠ “Mitorpolita Mihajla” iz Sokobanje: izazovi i načini njihvog prevazilaženja;
- Emina Jeremić Mićović, koordinatorka iz Prve osnovne škole kralja Petra I iz Užica: kada bi postojao recept za uspešnost … koji bi to ključni sastojci bili…
Nakon prethodnih izlaganja, u kratkom filmu nastavnici su govorili o svojim iskustvima u realizaciji kroskurikularnih časova o pravima deteta – integracija teme prava deteta u sadržaje predmemeta. Potom je usledio prikaz dela časa iz sprskog jezika sa elementima prava deteta, „Aska i vuk“, koji je realizovala nastavnica Snežana Cvetković iz OŠ „Nada Matić“ iz Užica.
Drugi krug izlaganja osvetljavao je sledeće teme:
- Emina Jeremić Mićović: Iskustva i prikaz tehnike transformativnog dijaloga u funkciji obrazovanja za prava;
- Jelena Popović i Sanja Ćulafić, prof. razredne nastave, OŠ ,,Braća Vilotijević”iz Kraljeva: Iskustva novih škola u realizaciji časova o pravima deteta;
- Zdenka Milivojević: Obrazovanje za prava deteta u novoj stvarnosti pandemije Kovida – mogućnosti i izazovi;
- Marija Ivanović Božić, nastavnica OŠ “Vuk Karadžić” iz Knjaževca: Primer dobre prakse u realizaciji onlajn časova o pravima deteta u novoj stvarnosti pandemije Kovida;
- Tijana Đokić – Primer dobre prakse u realizaciji onlajn časova o pravima deteta u novoj stvarnosti pandemije Kovida.
Paneli su deo projekta „Obrazovanje za prava deteta“ koji realizuje Užički centar za prava deteta i partnerske organizacije, a uz podršku Pestaloci dečje fondacije iz Švajcarske.