Ужички центар за права детета организовао је 24. јуна 2025. године онлајн обуку под називом „Развијање професионалних граница у помагачкој улози“, намењену професионалцима из цивилног сектора, као и њиховим сарадницима из система социјалне заштите, образовања и других помагачких професија.
Циљ обуке био је да се ојачају капацитети стручњака за постављање здравих професионалних граница, развијање регулисане емпатије, очување менталног здравља и превенцију сагоревања у раду са осетљивим групама.
Обуку је водила Катарина Мајкић, педагошкиња, саветница у психотерапији и практичарка терапије игром, са богатим искуством у раду са децом и младима из рањивих група. Катарина је оснивачица Центра „Плеј“ у Новом Саду, у оквиру којег се реализују програми подршке деци, родитељима и стручњацима.
Током интерактивног рада, учесници су се упознали са:
- значајем јасних, саосећајних граница у раду са корисницима
- елементима емоционалног капацитета и значају саморефлексије
- поливагалном теоријом и њеном применом у разумевању регулације у терапијском односу
- ризицима неадекватно постављених граница – као што су преидентификација, емпатичко сагоревање, замагљена професионална улога
- конкретним техникама за неговање регулисане емпатије, попут постављања топлих али чврстих граница, употребе рефлектујућих питања и важности суперевизије
Обука је пружила учесницима простор за личну рефлексију, кроз питања као што су:
Да ли могу бити уз корисника у његовој боли, а да је не преузмем?
Да ли знам да препознам границу између својих и туђих емоција?
Током обуке акценат је био на разумевању и развијању кључних вештина за рад у помагачким професијама, са посебним освртом на емпатички приступ, емоционални капацитет и постављање професионалних граница. Учесници су кроз теоријске основе и практичне вежбе истраживали како остати присутан и подржавајући у раду са осетљивим групама, а да притом не наруше сопствену стабилност и професионалну улогу. Посебна пажња посвећена је концепту регулисане емпатије, као и изазовима који се јављају у раду са осетљивим групама. Обука је оснажила стручњаке да препознају и негују емоционалне границе, чувајући капацитет за дугорочно, аутентично и одговорно деловање у свом раду.
Обука је реализована у оквиру пројекта ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији, који спроводи Београдска отворена школа са партнерима, уз подршку Делегације Европске уније у Србији.