Ужички центар за права детета организовао је 30. априла 2024. године онлајн обуку под називом „Дискриминација деце – од препознавања до заштите“, намењену представницима организација цивилног друштва, стручњацима из образовног и социјалног сектора, као и родитељима и младима. Обука је одржана путем Зоом платформе, а присуствовало јој је укупно 36 учесника и учесница из различитих крајева Србије.
Циљ обуке био је да оснажи учеснике за препознавање и реаговање у ситуацијама кршења права на недискриминацију, као и да унапреди њихове капацитете за превентивно деловање и разумевање сопствене улоге у борби против дискриминације деце. Посебан акценат стављен је на положај девојчица, нарочито оних које припадају вишеструко маргинализованим групама.
Упркос законодавном оквиру који гарантује једнакост и забрану дискриминације, бројна деца у Србији и даље трпе различите облике дискриминације. Највише су погођена деца из маргинализованих група – ромска деца, деца са инвалидитетом, деца из сиромашних породица и деца која живе у руралним срединама. Суочавају се са препрекама у приступу образовању, здравственим услугама и адекватном становању, што директно утиче на њихов развој и животне шансе. Дискриминација се често испољава кроз сегрегацију у школама, недостатак прилагођених садржаја и приступа, као и кроз предрасуде и стигматизацију. Поред тога, деца без родитељског старања и деца укључена у систем социјалне заштите често су изложена дискриминацији, посебно у поступцима пред институцијама, што додатно доприноси репродукцији социјалне искључености и дубљој маргинализацији деце.
Девојчице у Србији су посебно изложене дискриминацији, јер их погађају родне, социјалне и културне неједнакости. Често су изложене сексуалном узнемиравању, како у школи, тако и у дигиталном простору, што додатно утиче на њихов осећај сигурности и припадности. Традиционалне родне норме још увек утичу на то да се девојчице подстичу на пасивност и бригу о другима, док им се ређе пружа подршка за лидерство, изражавање мишљења и развој самопоуздања. У појединим ромским заједницама, девојчице се суочавају са раним напуштањем школовања, раним браковима и занемаривањем права на избор и образовање. Положај девојчица са инвалидитетом и других из друштвено маргинализованих група изузетно је тежак.
Обуку је водила др Косана Бекер, програмска директорка организације FemPlatz, правница и дугогодишња активисткиња за права жена и деце, са богатим институционалним и практичним искуством у области људских права.
Учесници су након обуке оценили да су стекли значајна знања и алате за препознавање и спречавање дискриминације, као и дубље разумевање специфичних изазова са којима се суочавају деца и млади из маргинализованих група – посебно девојчице.
Обука је спроведена у оквиру пројекта ЕУ Ресурс центар за цивилно друштво у Србији, који подржава Делегација Европске уније у Србији, а спроводи Београдска отворена школа са партнерима.