Kao predstavnici organizacija koje su posvećene pravima deteta izražavamo zabrinutost zbog učestalih pretnji nastavnicima i učenicima da će se upotrebiti represivne mere zbog obustave nastave. Takođe izražavamo zabrinutost zbog neutemeljenih tvrdnji da je učešće učenika i nastavnika u obustavama nastave narušavanje prava deteta na obrazovanje.
U odgovoru na dileme i pitanja koje javnost postavlja, a imajući u vidu Konvenciju UN o pravima deteta i domaće zakone, ističemo da:
- Pravo deteta na mirno okupljanje ne ugrožava prava u vezi sa obrazovanjem.
- Detetu nije potrebna saglasnost niti zastupnik u mirnom okupljanju i izražavanju mišljenja.
Оbrаzоvаnjе је srеdstvо ali i prеduslоv zа uživаnjе svih lјudskih prаvа. Nivo i vrsta obrazovanja utiču na pоbоlјšаnjе živоtа, kao i na razvoj celog društva. Stoga se često govori ne samo o pravu na obrazovanje već o pravima u vezi sa obrazovanjem ili pravima iz obrazovanja. Dakle, pravo na obrazovanje nije samo pravo da se svakog radnog dana održi određen broj časova, već da se obrazovanjem i vaspitanjem ostvaruju ciljevi koji su vrlo široko postavljeni, a mogu da se realizuju kroz različite aktivnosti, uz saradnju sa roditeljima, učenicima, nastavnicima i lokalnom zajednicom. To je ono što se upravo događa u školama širom Srbije – one manifestuju elemente škole kao dobre zajednice što je svakako prioritetni cilj našeg obrazovnog sistema.
U skladu sa tim, mislimo da je važno da podsetimo na ciljeve obrazovanja i vaspitanja onako kako su postavljeni u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja:
1) obezbeđivanje dobrobiti i podrška celovitom razvoju deteta, učenika i odraslog;
2) obezbeđivanje podsticajnog i bezbednog okruženja za celoviti razvoj deteta, učenika i odraslog, razvijanje nenasilnog ponašanja i uspostavljanje nulte tolerancije prema nasilju;
7) razvijanje kompetencija za snalaženje i aktivno učešće u savremenom društvu koje se menja;
8) pun intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni i fizički razvoj svakog deteta, učenika i odraslog, u skladu sa njegovim uzrastom, razvojnim potrebama i interesovanjima;
12) razvijanje pozitivnih ljudskih vrednosti;
13) razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja i konstruktivne saradnje sa drugima i negovanje drugarstva i prijateljstva;
14) razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnosti za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.
Imajući na umu ove ciljeve, verujemo da će svako od nas uvek podržati dijalog, nenasilje, nultu toleranciju na nasilje, pretnje i represiju i podržati razvijanje pozitivnih i ljudskih vrednosti kod dece, razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja, empatije i razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnost za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.
Podržavamo prosvetne radnike koji su posvećeni svom pozivu i savesno rade svoj posao. Postojeće pretnje upravo ne doprinose ostvarivanju prava na obrazovanje i prava u vezi sa obrazovanjem dece, čime dodatno povećavajući tenzije u društvu i narušavaju ravnotežu u tom bitnom četvorouglu: dete, nastavnik, roditelj, zajednica.
Nastavnici, kao ključni nosioci obrazovnog procesa, imaju centralnu ulogu definisanu i Zakonom o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja, ne samo u prenošenju znanja već i u osnaživanju dece da razviju kritičko razmišljanje, empatiju i životne veštine potrebne za budućnost. Svojim primerom i angažovanjem, nastavnici pružaju deci i važnu lekciju o demokratskim procesima, pokazujući im kako se mirnim zalaganjem za prava i vrednosti gradi i jača demokratsko okruženje.
Njihova posvećenost stvaranju školskog okruženja koje podržava razvoj svakog deteta, kao i njihov doprinos izgradnji inkluzivnog i pravednog obrazovnog sistema, ključni su za društvo koje neguje mir, toleranciju i demokratske vrednosti
U vremenu brojnih izazova, nastavnici ostaju stub obrazovanja, čineći svojim primerom razliku u životima dece i podsećajući sve na značaj zajedničkog zalaganja za bolje društvo.
Njihova posvećenost neophodna je za izgradnju obrazovnog sistema prilagođenog detetu, koji ne samo da odgovara na društvene potrebe, već i neguje društvene vrednosti poput pravičnosti, jednakosti, mira, tolerancije i razvoja demokratskog društva.
Organizacije potpisnice:
- UG KOKORO-BOR
- Centar za proizvodnju znanja i veština
- Centar za prava deteta
- Okular
- Inkuzivni razvojni krug za decu i mlade Moj način
- UG NEXUS – Vranje
- Užički centar za prava deteta
- Konjički klub Aranđelovac
- Vega omladinski centar
- Grupa MAŠTA, Prijepolje
- Udruženje za pomoć osobama sa autizmom Bazi Mili, Lajkovac
- KidHub, Beograd
- StartHub
- Prijatelji dece Srbije
- Dečiji centar Zaječar
- Društvo za razvoj kreativnosti
- Akademska inkluzivna asocijacija
- CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine
- Centar lokalne demokratije LDA
- Udruženje građana „Zlatiborski krug“
- Centar za kreativni razvoj – Knjaževac
- Udruženje građana Libero
- UG Autizam Valjevo
- Prijatelji dece Inđije
- Grupa za decu i mlade „Indigo“
- Centar za integraciju mladih
- Praxis
- CIP-Centar za interaktivnu pedagogiju
- MDRI-S
- XY Spektrum
- Centar za podršku ranom razvoju i porodičnim odnosima HARMONIJA
- UG Roditelj
- Centar GRiG
- Prijatelji dece opštine Požarevac
- Obrazovanje plus
- Bazaart, reprezentativno udruženje u kulturi
- Centar za kreativni i održivi razvoj Misturafina
- UG Roditelj Sombor
- PIN Mreža psihosocijalnih inovacija
- Forum Civilne Akcije FORCA
- Udruženje Pozitiv
- NVO Omladinski Forum za Edukaciju Roma Bujanovac
- Udruženje za podsticanje dečijeg razvja „Veliki mali svet“
- Music Art Project
Vest preuzeta sa sajta MODS-a.