In novo, Vesti

Kao predstavnici organizacija koje su posvećene pravima deteta izražavamo zabrinutost zbog učestalih pretnji nastavnicima i učenicima da će se upotrebiti represivne mere zbog obustave nastave. Takođe izražavamo zabrinutost zbog neutemeljenih tvrdnji da je učešće učenika i nastavnika u obustavama nastave narušavanje prava deteta na obrazovanje.

U odgovoru na dileme i pitanja koje javnost postavlja, a imajući u vidu Konvenciju UN o pravima deteta i domaće zakone, ističemo da:

  • Pravo deteta na mirno okupljanje ne ugrožava prava u vezi sa obrazovanjem
  • Detetu nije potrebna saglasnost niti zastupnik u mirnom okupljanju i izražavanju mišljenja.

Оbrаzоvаnjе је srеdstvо ali i prеduslоv zа uživаnjе svih lјudskih prаvа. Nivo i vrsta obrazovanja utiču na pоbоlјšаnjе živоtа, kao i na razvoj celog društva. Stoga se često govori ne samo o pravu na obrazovanje već o pravima u vezi sa obrazovanjem ili pravima iz obrazovanjaDakle, pravo na obrazovanje nije samo pravo da se svakog radnog dana održi određen broj časova, već da se obrazovanjem i vaspitanjem ostvaruju ciljevi koji su vrlo široko postavljeni, a mogu da se realizuju kroz različite aktivnosti, uz saradnju sa roditeljima, učenicima, nastavnicima i lokalnom zajednicom. To je ono što se upravo događa u školama širom Srbije – one manifestuju elemente škole kao dobre zajednice što je svakako prioritetni cilj našeg obrazovnog sistema.

U skladu sa tim, mislimo da je važno da podsetimo na ciljeve obrazovanja i vaspitanja onako kako su postavljeni u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja:

1) obezbeđivanje dobrobiti i podrška celovitom razvoju deteta, učenika i odraslog;

2) obezbeđivanje podsticajnog i bezbednog okruženja za celoviti razvoj deteta, učenika i odraslog, razvijanje nenasilnog ponašanja i uspostavljanje nulte tolerancije prema nasilju;

7) razvijanje kompetencija za snalaženje i aktivno učešće u savremenom društvu koje se menja;

8) pun intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni i fizički razvoj svakog deteta, učenika i odraslog, u skladu sa njegovim uzrastom, razvojnim potrebama i interesovanjima;

12) razvijanje pozitivnih ljudskih vrednosti;

13) razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja i konstruktivne saradnje sa drugima i negovanje drugarstva i prijateljstva;

14) razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnosti za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.

Imajući na umu ove ciljeve, verujemo da će svako od nas uvek podržati dijalog, nenasilje, nultu toleranciju na nasilje, pretnje i represiju i podržati razvijanje pozitivnih i ljudskih vrednosti kod dece, razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja, empatije i razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnost za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.

Podržavamo prosvetne radnike koji su posvećeni svom pozivu i savesno rade svoj posao. Postojeće pretnje upravo ne doprinose ostvarivanju prava na obrazovanje i prava u vezi sa obrazovanjem dece, čime dodatno povećavajući tenzije u društvu i narušavaju ravnotežu u tom bitnom četvorouglu: dete, nastavnik, roditelj, zajednica.

Nastavnici, kao ključni nosioci obrazovnog procesa, imaju centralnu ulogu definisanu i Zakonom o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja, ne samo u prenošenju znanja već i u osnaživanju dece da razviju kritičko razmišljanje, empatiju i životne veštine potrebne za budućnost. Svojim primerom i angažovanjem, nastavnici pružaju deci i važnu lekciju o demokratskim procesima, pokazujući im kako se mirnim zalaganjem za prava i vrednosti gradi i jača demokratsko okruženje.

Njihova posvećenost stvaranju školskog okruženja koje podržava razvoj svakog deteta, kao i njihov doprinos izgradnji inkluzivnog i pravednog obrazovnog sistema, ključni su za društvo koje neguje mir, toleranciju i demokratske vrednosti

U vremenu brojnih izazova, nastavnici ostaju stub obrazovanja, čineći svojim primerom razliku u životima dece i podsećajući sve na značaj zajedničkog zalaganja za bolje društvo.

Njihova posvećenost neophodna je za izgradnju obrazovnog sistema prilagođenog detetu, koji ne samo da odgovara na društvene potrebe, već i neguje društvene vrednosti poput pravičnosti, jednakosti, mira, tolerancije i razvoja demokratskog društva.

Organizacije potpisnice:

  1. UG KOKORO-BOR
  2. Centar za proizvodnju znanja i veština
  3. Centar za prava deteta
  4. Okular
  5. Inkuzivni razvojni krug za decu i mlade Moj način
  6. UG NEXUS – Vranje
  7. Užički centar za prava deteta
  8. Konjički klub Aranđelovac
  9. Vega omladinski centar
  10. Grupa MAŠTA, Prijepolje
  11. Udruženje za pomoć osobama sa autizmom Bazi Mili, Lajkovac
  12. KidHub, Beograd
  13. StartHub
  14. Prijatelji dece Srbije
  15. Dečiji centar Zaječar
  16. Društvo za razvoj kreativnosti
  17. Akademska inkluzivna asocijacija
  18. CEPORA – Centar za pozitivan razvoj dece i omladine
  19. Centar lokalne demokratije LDA
  20. Udruženje građana „Zlatiborski krug“
  21. Centar za kreativni razvoj – Knjaževac
  22. Udruženje građana Libero
  23. UG Autizam Valjevo
  24. Prijatelji dece Inđije
  25. Grupa za decu i mlade „Indigo“
  26. Centar za integraciju mladih
  27. Praxis
  28. CIP-Centar za interaktivnu pedagogiju
  29. MDRI-S
  30. XY Spektrum
  31. Centar za podršku ranom razvoju i porodičnim odnosima HARMONIJA
  32. UG Roditelj
  33. Centar GRiG
  34. Prijatelji dece opštine Požarevac
  35. Obrazovanje plus
  36. Bazaart, reprezentativno udruženje u kulturi
  37. Centar za kreativni i održivi razvoj Misturafina
  38. UG Roditelj Sombor
  39. PIN Mreža psihosocijalnih inovacija
  40. Forum Civilne Akcije FORCA
  41. Udruženje Pozitiv
  42. NVO Omladinski Forum za Edukaciju Roma Bujanovac
  43. Udruženje za podsticanje dečijeg razvja „Veliki mali svet“
  44. Music Art Project

Vest preuzeta sa sajta MODS-a. 

Leave a Comment

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

Start typing and press Enter to search